Geschiedenis

De begraafplaats is ruim 190 jaar oud, ontstaan toen de eerste bewoners vanuit de grote steden in het westen van het land in het koloniedorp werden gehuisvest.
De Maatschappij van Weldadigheid deed "Vredehof" ruim 100 jaar geleden voor 1 gulden over aan de plaatselijke begrafenisvereniging.

Tijdens de tweede wereldoorlog werden 8 jonge geallieerde vliegers op "Vredehof" begraven. Zij kwamen om het leven bij luchtgevechten met Duitse jagers boven De Pol en Ronde Blesse. Jaarlijks op de avond van 4 mei worden zij nog steeds onder grote belangstelling herdacht.

"Vredehof" heeft door deze oorlogsgraven de status van "Common Health War Graves" (Locatie Oorlogsgraven van Gemenebest).

Tijdens de jubileumvergadering van februari 1958 contateerde voorzitter Willem de Jongh dat Willemsoord best trots mag zijn op haar begraafplaats en zelfstandige status: 'Een voorbeeld voor bijna geheel Nederland".

Bijna 100 jaar later heeft die uitspraak nog niets aan kracht verloren. De vereniging is (financieel) zelfstandig en is met eigen vrijwilligers en met inbreng van een professioneel uitvaartleider in staat een begrafenis of crematie tot in de puntjes te verzorgen.
Sinds het ontstaan van Willemsoord in 1820 is er op "Vredehof" begraven. De huidige vereniging koestert die erfenis met verve, daadkracht. Mede door de inbreng van veel vrijwilligers.
Een moderne, professionele vorm van de aloude noaberplicht.
Ruim 450 leden kunnen dat met gepaste trots beamen.